I bydelen Queens i New York ligger John F. Kennedy International Airport. Det er den travleste amerikanske lufthavn med hensyn til international passager trafik.
På grund af denne gradvise trafikforøgelse kunne nogle af hovedindgange på JFK lufthavnen, der var udstyret med svingdøre, ikke længere være i stand til at håndtere trafikken ved et stort antal passagerer på de travleste tidspunkter, hvilket forårsager køer og cirkulationsproblemer.
For at løse problemet bestilte lufthavnen forbedringen af sine adgangsfaciliteter og satte tre krav: Større trafikkapacitet gennem dørene, øget energibesparelse i indgangspartier og en minimal indvirkning på bygningens facade.
Efter at have analyseret flere forslag blev det besluttet ikke at udskifte svingdørerne med nogle større. Det var således muligt at opretholde hele arkitekturen og reducere det samlede budget for projektet væsentligt. Men hvordan kunne antallet af personer, der kan komme gennem døren per minut øges?
Ved at udnytte den drejende dørs struktur blev dørens vinger fjernet og erstattet af to automatiske skydedøre, der åbner hele indgangen, hvilket sikrer maksimal kapacitet og fri bevægelse.
Svingdøre med tre eller fire vinger kan reducere mængden af energi, der er nødvendig for at opvarme eller afkøle en bygning, der giver optimal energibesparelser og reducerer CO2 udledning, hvor skydedøre er mere ineffektive, men hvis kombineret med et højt effektiv lufttæppe er det den perfekte løsning til at skabe en usynlig barriere der adskiller to forskellige miljøer uden at begrænse menneskers adgang.
Lufttæppet vil blive placeret efter krumningen af svingdørs strukturen. Den teknologiske udfordring bestod i dette tilfælde af dørdimensionerne (næsten 5 meter i diameter), da de er meget større end standarden for svingdøre. Derudover er energibesparelsen og ydeevnen af lufttæppet vigtige, men det samme er æstetikken. Det krævede et lufttæppe design, der kunne integreres problemfrit i lufthavns interiør design og være teknisk gennemført.
Airtècnics konstruerede en højdrevne Rotowind lufttæppemodel med højeffektive EC blæsere, varmtvandsopvarmning og med en luftudtag opdelt i to dele for at dække hele krumningsradiusen. Det blev også malet den samme hvide farve som resten af bygningen.
Løsningen, der blev bygget til de 8 indgangspartier i JFK lufthavnen i New York for at komme problemer med fodtrafik til livs, har været en succes. Med et minimumsbudget er anlægget nu mere funktionelt, opretholder en harmoni i designet, sparer mere energi og giver mere komfort til hver enkelt rejsende.